Wednesday, 25 August 2010

مدينة الحرير

1977



1984


1990




2006


2006



إن مدينة الصبية هي إحدى المدن التي تمت دراستها في استراتيجية التطور العمراني في دولة الكويت. و قد أخذت بلدية الكويت في عين الاعتبار أن يتم تخطيط هذه المدينة لاستيعاب الأعداد السكانية الآخذة في الازدياد. و عليه فقد أجريت حتى الآن أربع دراسات بخصوص مدينة الصبية كمدينة سكنية -الموضحة أعلاه- إلى أن تم اقتراح مدينة الحرير كمركز تجاري و مالي آخر عام 2006 من قبل أحد المبادرين بعد تقديمه دراسة أولية من صفحتين سرد فيها قائمة الاستعمالات المقترحة في مدينة الحرير دون تخطيط لهذه المدينة أو تطرق للدراسات السابقة و إنما إرفاق شكل تصوري للمدينة بأسلوب مبهر، و عليها وافق المجلس البلدي على المشروع من حيث المبدأ بناءً على الفرضية الآتية

عدم إمكانية تطوير مدينة الكويت لتصبح مركز مالي و تجاري للدولة نتيجة للتكلفة المالية المرتفعة لإجراء التعديلات اللازمة على توزيع استعمالات الأراضي بما يتناسب مع الدور المقترح للمدينة و ما يتبع ذلك من تعديلات على شبكة الطرق و المرافق و الخدمات و الذي قد يستدعي الأمر إلى استملاك عدد كبير من العقارات بالإضافة لما يمثله هذا التعديل من عبء على المنطقة الحضرية بمحيطها الشامل. لذا يرى الجهاز الفني بالبلدية ضرورة خلق مدينة ثانية تكون المركز المالي و التجاري للدولة بالإضافة إلى مدينة الكويت العاصمة الإدارية و المالية و مركز الحكم و العمل على تعظيم دور المدينة لإبراز و تأكيد دورها و ذلك على غرار معظم الدول الأخرى

و كانت الموافقة بشرط إعداد المخططات التفصيلية و الالتزام بالاستعمالات و أخذ موافقة الجهات الحكومية على ذلك، فوافق مجلس الوزراء على إنشاء هيئة مستقلة عن الجهاز الحكومي تعني بإدارة مدينة الحرير لتكون مركز تجاري و مالي و عليه كلف الهيئة العامة للاستثمار بتقديم مشروع قانون بإنشاء هيئة وطنية تقوم بإدارة و تنفيذ و إشراف على مشروع مدينة الحرير، و ذلك بالتنسيق مع إدارة الفتوى و التشريع و الأمانة العامة للمجلس الأعلى للتخطيط

و نظراً لعدم التزام مدينة الحرير بأي من الدراسات الموضوعة منذ عام 1977 و حتى 2006 و هي ذات السنة التي تم فيها الانتهاء من آخر دراسة لمدينة الصبية، و عليه أردت أن أوضح الملاحظات المأخوذة على المشروع من قبل مدير مشروع دراسة ٢٠٠٦



1) Disregard for any Basic Planning Principles:
The Silk City Master Plan has clearly not been based on any sound planning principles:

-It talks of establishing a City of 700,000 people in the same area of the Subiya Town Master Plan, which we have just concluded can only accommodate 400,000 people.

-The proposals lack any clear hierarchy of roads nor do they account for the influence of the Boubyan Road Highway and Railway network.

2) The requirements of the Public for Housing Care:
There is a commitment to the Public Authority of Housing Care to provide approximately 28,000 houses and house plots for distribution to Kuwaiti citizens in Subiya. There is no mention or allocation of such housing within the Silk City

3) Taking into account Existing Infrastructure:
Several key elements of Kuwait's State infrastructure are located in the area of Silk City - particularly The Subiya Power Station, the associated overhead pylons of the National Grid and the Ministry of Energy's regional Water Distribution Complex, all of which are disregarded by the Silk City proposals. Please note, the existing power station is located precisely in the proposed site of Culture City!

4) KOC Reserve:
A reserve has to be provided for a KOC pipe line that extends from the desalination plant at the Subiya Power Station to the northern oil fields. No construction is allowed by KOC to take place to on this reserve, except for roads, yet the whole of this area is incorporated in the Silk City proposals.

5) Disregards the Environment:
Kuwait Bay and Khor Assubiya are characterised by extensive inter-tidal mudflats, which are extremely necessary for the eco-system of the North Gulf marine environment. The Silk City proposals have located the Business City, Culture City Leisure City, and Media City in areas that will have permanently damaging effects on these mudflats and the Gulf's eco-system.

The suggested 1km high tower is proposed in the middle of these mud flats!

6) Archeological Sites:
It has only been discovered that the Subiya area is of international historical significance and has played a key part in the State of Kuwait's history. In particular, the remains of the oldest boat in the world have been discovered at the proposed location of Business City, along with several burial mounds sites. Please note the National Council for Culture, Arts and Literature requires the provision of a 1 kilometre buffer zone surrounding these sites to ensure their preservation - none of which has been taken into account in the Silk City proposals.

Jeff de Lange
Project Director
HOK

يتضح لنا من هذه الملاحظات مدى خطورة قبول هذه المبادرة و التي نرى فيها الرغبة في استثمار مدينة الصبية للاستفادة التجارية مهملين بذلك كل الدراسات السابقة للمنطقة و خصوصا دراسة 2006 و التي كلفت 600,000 دينار كويتي مصروفة من ميزانية بلدية الكويت. و هكذا، و رجوعا إلى كل ما أوردت هنا من معلومات في هذا الشأن فإني أرى أنه لا مانع من إنشاء هيئة مستقلة للعناية بمدينة الصبية و لكن مع وجوب العمل بمقتضى دراسة 2006 و التخطيط المعتمد بها.

أما بخصوص زيادة المردود التجاري و الاستثماري في دولة الكويت فلا نريده أن يحاكي الأسلوب المتبع في اتخاذ القرارات في شتى المجالات في الكويت مثل إنشاء مدينة للعمال كحل لأزمة العمال الإسكانية، و إنشاء منطقة صحية لقصور المستشفيات و ذلك يؤدي إلى تركيز الوجهات و بالتالي ضغط أكبر على شبكات الطرق، حيث أن تقارب أوقات الرحلات اليومية بسبب تشابه المهنة أو الوجهة سوف يؤدي إلى ازدحام مروري كما أن تخصيص مناطق لاستعمالات متشابهة سوف يقلل بلا شك نسبة التكامل الوظيفي في التجمعات العمرانية. أما في حال اعتراض الهيئة المتوقع تشكيلها على التخطيط فممكن استئناف الدراسة التفصيلية من الناحية التجارية مع المستشار الذي وضع الدراسة

و مما طُرح يرد أيضاً التساؤل حول كيفية البناء على الفرضية المذكورة أعلاه المتضمنة عدم تحمل مدينة الكويت للمزيد من الاستثمار التجاري و هي لم تكتمل الصورة العمرانية لها بعد، و لم تُدرس إمكانياتها لاستيعاب التوسع التجاري. مع أني أرى ضرورة توزيع التركيز الاقتصادي في أرجاء المنطقة الحضرية في الكويت بصورة عامة فلا تتخصص و تتحدد بمدينة الحرير، حيث أن الكويت لا تتحمل المركزية الآن و هي في طور انتشارها الخطي على ساحل البحر و ما يقابله من مساحة تحدها آبار النفط من الجهة الغربية

أتمنى أن تقف إجراءات مدينة الحرير لحين وضوح الرؤية و اعتماد دراسات المخطط الهيكلي لمدينة الصبية للعام 2006 على أن تكون الهيئة لتنفيذ ما ذكر في الدراسة لا لتشكيل دراسة جديدة تشتمل على ما اقترحه المبادر من استعمالات و استيعابات سكانية و استثمارية و تجارية و التي بها يؤمل الناس بمستقبل حضري استناداً إلى صورة جاذبة كاذبة

ملاحظة: أعتذر عن عدم وضوح الصور

10 comments:

The Simper said...

i haven't read your post.. i don't feel like reading it.. just one comment:

ALL of Dubai started LOOONG time after this was first planned!

i always wish them the BEST! thank god i can go there for 40kd anytime i wana feel good about civil planning!

Deema said...

The Simper,

you go to Dubai to feel good about civil planning?

speechless..

الاستاذ حمام said...

مقال جدا رائع.. شكرا على الموضوع المهم والراقي

ma6goog said...

ur right

The Simper said...

yes i do.. i really do..

over there we are talking about grand designs and expansion in a short span of time. they are planning, and taking actions for those plans on paper, and we are seeing results. yes there might be faults, but corrective measures are being taken. at least many are working.

i am not mentioning nor refering here the balance between supply and demand. that is a totaly different issue.

The Simper said...

sorry bas ertifa3 thagh6i shwaya.. one point out of many! when we have problems related to so many busses and pedstrians on the streets what we do?? we get one more company and another one and more taxis with no spaces for them.. and have one line of fence to guide people not to cross the street with no options for them to cross! do we see this there?

Deema said...

أستاذ حمام
مطقوق

شكراً
:)

-

The Simper,

planning is different, when you plan a city, you don't build it all at once. maybe you like the policy over there and how fast things are done, but can you see any valuable understanding of the city relations and urban connections, can you recognize a gradual or even random sense of the history of that area.. because Kuwait is more slow, we can make actions regarding many issues related to the urban fabric.

my problem with Kuwait's policy isn't how slow it is, rather how irrational it may seem when being dazzled with real estate's Propaganda, and the way land owners underestimate their built land, and start disregarding the continuity of the city forsake of their own benefit, which is in the end never attract many people and will age very quickly because of those low budget constructions..

if a land owner doesn't have enough money to build a good building then he should wait, or otherwise build a decent building within budget. i.e. s/he doesn't have to build exactly on the maximum allowed for building codes, because there are other values can be put into the programme of the building to raise its value than only more space or more meters to sell.

The Simper said...

very simply put:

investors/land lords = maximize revenue

this is normal!

city planners /regulators = effecting a dampening mechanism for the benefit of the majority and the users

now how to do that, is the question!

who is controling whom????

and who understands what!

t7l6m.com said...

آنا عاجز عن الشكر على البوست الأكثر من الرائع والمفيد
أتمنى أن يقرأ المسؤولين هذه الدراسات والمراسلات
كما أتمنى نشر البوست بالصحافه ليطلع على العامه على مايحتويه من معلومات

Deema said...

the simper, welfare of the society should be on top of the list..

t7l6m,
شكراً، أنا لا أعتقد بالصحافة في الجوانب العملية و لا بقدرتها على التأثير الفعلي، الصحافة فقط تحكم الرأي العام.. و هنا أحاول أن أضع المشكلة لكي يراها القارئ و يتفهم مجريات الأمور، و لكني أحاول أن أحل المشكلة دون حاجة إعلامية